AB ve Dış İlişkiler Müdürlüğü
Bütün dünya ülkeleri
tarafından, ekonominin temel direği olduğu kabul edilen esnaf, sanatkâr ve
küçük işletmelerin ihtiyaçları doğrultusunda politikalar üretilmekte ve büyük
işletmelere karşı devamlılıklarını sağlayacak yeni modeller oluşturulmaya
çalışılmaktadır.
Dünyada yaşanan
siyasi, ekonomik ve kültürel değişimlerin, ekonomi ve ticaretin en önemli
aktörleri olan işletmelere yansıması ve benzeri gelişmeler başta olmak üzere,
özellikle aday ülke olduğumuz AB mevzuatının esnaf ve sanatkârlara etkilerinin
değerlendirilmesi Konfederasyonumuz AB ve Dışilişkiler Müdürlüğünün görev
alanının önemli bir bölümünü kapsamaktadır.
Türkiye
ve Avrupa Esnaf- Sanatkâr Topluluğu Arasında İşbirliği Kurulması Projesi
IPA Merkezi Ulusal
Programı kapsamında,
· Esnaf - sanatkâr ve
küçük işletmelerin iş idaresi ve teknik konularda desteklenmesi için ESOB’larda
ehil bir danışmanlık hizmeti sunma kapasitesi oluşturulması,
· ESOB’lar ve AB
ülke Esnaf- Sanatkâr Odaları arasında sürekli ve kapsamlı işbirliği kurulması,
amacıyla ESOB’larda
kapsamlı danışmanlık hizmetinin oluşturulması için, üyesi bulunduğumuz UEAPME
ve AB kuruluşları ile işbirliği içerisinde sivil toplum diyaloğunu arttırmak
üzere hazırlanan proje Avrupa Birliği Genel Sekreterliği’ne sunulmuştur.
TESK’in
Proje Hazırlama Kapasitesinin Geliştirilmesi Projesi
Avrupa Birliği Genel
Sekreterliği’ne sunulan ve kabul edilen TESK’in Proje Hazırlama Kapasitesi’nin
Geliştirilmesi Projesi 2006 ve 2007 yılı içerisinde 2 bölüm halinde
uygulanmıştır. Birinci bölüme 15 TESK personeli 15 Birlik ve Federasyon
Personeli olmak üzere 30 kişi katılmış ve proje hazırlama konusunda eğitim
almıştır.
Projenin
sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla Düzey II Bölgesel Kalkınma Bölgesi
içinde yer alan 10 il ESOB’un ve Federasyonların çalışanlarına yönelik
eğiticilerin eğitimi programı ikinci bölüm olarak uygulanmıştır. Proje uygulama
ve fikir geliştirme konularını da kapsayan projenin bu bölümünün eğitimleri,
daha önceki eğitimlere katılan TESK personeli tarafından verilmiştir.
Bu eğitimler sonunda,
özellikle ESOB’lar tarafından AB Programlarına proje hazırlama talebi artmış ve
değişik konularda projeler hazırlanmıştır. AB ve Dışilişkiler Müdürlüğü
tarafından ESOB’ların proje kapsamında aradıkları AB’li partnerlerin
bulunulması sağlanmış ve ilişki içerisinde bulunulan kuruluşlara talepler
iletilerek ortaklıklar tesis edilmiştir.
Çocuk
İşçiliği Konusunda TESK’in Duyarlılığının Artırılması Projesi
Konfederasyon ve alt
teşkilatının yöneticilerinin mesleki eğitime kanalize edilmesi ve çalışan çocuk
ve gençlerin sorunlarının çözülmesini hedefleyen bu proje kapsamında Mart
1995’de İstanbul’da 1 haftalık bir seminer düzenlenmiştir. Seminere Marmara
Bölgesindeki illerin esnaf ve sanatkarlar teşkilatı yöneticileri katılmış ve
katılımcılara mesleki eğitim ve çalışan çocuklar konularında uzmanlar
tarafından bilgi verildi.
Samsun
Sağlık Ocağı Projesi
Halıcılık
Sektöründe Çocuk Emeğinin Rolü Projesi
İşyeri
Denetleme ve Danışmanlık Gruplarının Profillerinin Tespiti Projesi
TESK
Bünyesindeki İDDG’lerin Eğitimi Progrmaı Projesi (Eğitici El Kitabı
Hazırlanması)
TESK
Bünyesindeki İDDG’lerin Eğitimi Programı Projesi
Projenin ilk
aşamasında Konfederasyon ve Birlikler bünyesinde bir çekirdek kadronun
eğitilmesi, Projenin ikinci aşamasında ise pilot il olarak seçilen İstanbul
ESOB’a bağlı odalardan 108 İDDG üyesinin bu çekirdek kadro tarafından eğitimi
ve eğitilen İDDG üyelerinin saha çalışmalarının izlenmesi hedeflenmiştir.
Kadın
Girişimcilerin Desteklenmesi Projesi- I
Türkiye’de henüz
kadına yönelik ciddi çalışmalar yokken, TESK daha 1995 yılında Türkiye’nin AB
ile Gümrük Birliği çalışmaları döneminde AB Hibe Yardımları projeleri paketi
için 12 proje hazırlamış ve AB’ye sunmuştur. Bu projelerden 8‘ i AB tarafından
kabul görmüştür. Bu paketteki projelerden birisi de “Kadın Girişimcilerin
Desteklenmesi Projesi”dir. 1997 yılında AB tarafından kabul gören projenin
gerekli prosedürleri 2001 yılında tamamlanabilmiş, projeye 2002 yılında
başlanmıştır. 2002 Haziran ayı itibariyle başlayan proje 2004 yılı Haziranında
tamamlanmıştır.
Projenin yakalamış
olduğu başarı Türkiye’deki ve AB bünyesindeki ilgili kuruluşlar ve yetkililerce
takdirle karşılanmıştır. Ayrıca AB projelerini izlemekle görevli bağımsız
izleme kuruluşunca yapılan değerlendirmeler sonucunda Türkiye’de en iyi
uygulanan projeler arasında yer almış HS (highly satisfactory) notu ile
değerlendirilmiştir.
Kadın Girişimcilerin
Desteklenmesi Projesi faaliyetlerinin odak noktası eğitimdir. Proje genel
olarak girişimciliği, özellikle; eğitim ve danışmanlık yoluyla küçük aile
işletmelerinin kurulmasında ve devam ettirilmesinde aktif rol oynayan kadınlar
arasında girişimciliği desteklemeyi hedeflemiştir.
Proje Ankara’da TESK
Eğitim Merkezinde ve Bursa, Çorum, Denizli ve Mersin illerinin Esnaf ve
Sanatkârlar Odaları Birlikleri bünyesinde olmak üzere 5 ilde, bu Birliklerin
destekleriyle yürütülmüştür. 8 hafta süren 60 saatlik eğitim programı ile
girişimcilik nedir, nasıl girişimci olunur, fizibilite çalışması, iş fikri
geliştirme, iletişim, ihtiyaç belirleme, motivasyon, pazarlama, pazar, ürün
belirlenmesi, iş yerlerinin yasal dayanakları, iş yeri kurulurken gerekli olan
yasal prosedürler, karşılaşılacak zorluklar ve cezalar, kıymetli evrakların
düzenlenmesi saklanması, işletmelerde kayıt sistemi, maliyetin tanımı, maliyet
fiyat ilişkisi, kârlılık nedir, kârlılığı denetlemenin yolları, kredi finansman
ve dış ticaret gibi konularda bilgiler verilmiştir.
Projenin temel
stratejisi yerel düzeyde tutarlı ve ölçülebilir sonuçlar olmuştur.
Böylece 24 aylık proje
uygulama süresi sonunda aşağıdaki somut sonuçlar elde edilmiştir.
- Kadın girişimcilere
yönelik olarak, eğitim programı düzenleme ve danışmanlık hizmeti verme
konusunda gerekli altyapıya sahip 5 eğitim merkezi kurulmuştur,
- 1816 kişi kendi
işini kurma ve yönetici olma konusunda eğitilmiş ve iş hayatına
kazandırılmıştır,
- Eğitim programlarının
devamlılığını güvence altına almak ve nihai aşamada bu proje kapsamında yer
almayan diğer bölgelere yönelik geliştirme merkezlerinin kurulmasını sağlamak
amacıyla TESK personeli de eğitilmiştir,
- Gelecekte kadın
girişimcilere yönelik olarak geliştirilecek eğitim programlarına da model
oluşturacak eğitim araç, gereç ve ekipmanları sağlanmıştır,
- Kadınlar, yeni bir
işe başlama ve bu konudaki olanaklar hakkında bilgilendirilmiştir.
- Nihai aşamada bu
projede yer almayan diğer bölgelerdeki kadın girişimcilere yönelik geliştirme
merkezlerinin kurulmasını sağlamak amacıyla altyapı
oluşturulmuştur.
Proje tamamlandığında
toplam 1630 kadın 186 erkek olmak üzere 1816 kişi eğitilmiş, bunlardan 359’u ya
kendi iş yerlerini kurmuş ya da çeşitli ortaklıklar kurarak girişimcilik
hayatına atılmışlardır.
TESK, bu projeyle
Türkiye’de kadın girişimciliğine öncülük etmiş ve istihdama katkıda
bulunmuştur.
Kadın
Girişimciliğinin Desteklenmesi Projesi-II
2002-2004 yılları
arasında yürütülmüş olan “AB/TESK Kadın Girişimcilerin Desteklenmesi Projesi”
hem AB hem de Türkiye nezdindeki yetkili kuruluşlarca takdirle karşılanmış ve
Türkiye’de en iyi uygulanan Projeler arasında yer almıştır. Bu olumlu
gelişmeler neticesinde ESOB’larımızdan, Valilikler ve Belediye
Başkanlıklarından, sivil toplum kuruluşlarından, parlamento üyeleri ve çeşitli
bakanlık ve bakanlık temsilciliklerinden kendi illerinde de bu projenin
uygulanması ile ilgili olarak alınan yoğun istek ve , AB yetkili kuruluşlarınca
da uygun görülmesi üzerine TESK tarafından aynı konuda daha kapsamlı bu defa
adı Kadın Girişimciliğinin Desteklenmesi olan yeni bir proje hazırlanmış, AB’ye
sunulmuş, 2005 programına alınan proje 24 Temmuz 2007 tarihinde resmen
uygulamaya konulmuştur.
“Kadın
Girişimciliğinin Desteklenmesi Projesi” imkanları, ihtiyaçları, bölgesel
kalkınmaya uygunlukları, girişimci potansiyelleri ve sosyo-ekonomik durumları
doğrultusunda AB ve TESK tarafından belirlenen toplam 24 ilimizde; ESOB’larımız
bünyesinde oluşturulmuş olan Merkez ve Bağlı Merkezler ile yürütülmüştür. Bu
kapsamda Adana, Antalya, İstanbul, Konya, Malatya, Manisa, Nevşehir ve Samsun
olmak üzere 8 ilimiz “Merkez” ve Amasya, Balıkesir, Düzce, Eskişehir, Erzurum,
Hatay, Kastamonu, Muğla, Kırklareli, Ordu, Sivas, Tekirdağ, Tokat, Tunceli,
Uşak ve Yozgat olmak üzere toplam 16 ilimiz “Bağlı Merkez” olarak kadınlara
yönelik girişimcilik eğitimi ve danışmanlık hizmeti sağlamıştır. İlk Projemiz
kapsamında kurulmuş olan Ankara Eğitim Merkezi ise bu proje kapsamında da TESK
bünyesinde merkez olarak faaliyet göstermeye devam etmiştir.
Proje ile, ülkemizle
AB arasında devam eden katılım müzakereleri sürecinde, projenin uygulanacağı
illerin sosyo-ekonomik yapısına katkı sağlanmış, girişimcilik desteklenmiş,
ESOB’ların bünyesinde etkin faaliyetler düzenlenerek, sunulan hizmetin kalitesi
artmış ve ESOB’larımızın proje kapasitesi geliştirilmiştir.
Kadın Girişimciliğinin
Desteklenmesi Projesi iki bileşenden oluşmaktadır. Birinci bileşen; “Eğitim
Merkezleri ve Bağlı Merkezler” aracılığı ile kadın girişimciliğinin
desteklenmesidir ve bu bileşenin faydalanıcı kuruluşu TESK’tir. İkinci bileşen
ise Girişimcilik Merkezleri yoluyla iş geliştirme merkezleri kurularak Kadın
Girişimciliğinin desteklenmesidir. Bu bileşenin faydalanıcı kuruluşu ise
KOSGEB’tir. KOSGEB tarafından dört ilde girişimcilik merkezleri kurulmuştur. Bu
iller, Çorum, Kütahya, İstanbul/ Pendik, Nevşehir’dir.
Kadın Girişimciliğinin
Desteklenmesi Projesi faaliyetlerinin odak noktası eğitim ve danışmanlık
hizmetidir. Proje genel olarak girişimciliği, özellikle de; eğitim ve
danışmanlık yoluyla küçük aile işletmelerinin kurulmasında ve devam ettirilmesinde
aktif rol oynayan kadınlar arasında girişimciliği desteklemeyi hedeflemiştir.
Temmuz 2007- Aralık 2008 tarihleri arasında uygulanan proje kapsamında 4500
kadına eğitim, 1500 kadına ise danışmanlık hizmeti verilmesi hedeflenmiştir.
Eğitim programları
ile; fizibilite çalışması, iş fikri geliştirme, ihtiyaç belirleme, pazarlama,
pazar, ürün belirlenmesi, iş yerlerinin yasal dayanakları, iş yeri kurulurken
gerekli yasal prosedürler, karşılaşılacak zorluklar ve cezalar, kıymetli
evrakların düzenlenmesi, saklanması işletmelerde kayıt sistemi, maliyetin
tanımı, maliyet fiyat ilişkisi, karlılık nedir, kredi finansman ve dış ticaret
gibi konularda bilgiler verilmiştir.
Proje 24 Nisan 2009
tarihinde resmen sona ermiştir. Ulaşılan sayısal sonuçlar aşağıda listelenmiştir;
- Toplam 25
ilimizde, tam 6,291 kadınımıza eğitim, 2,755 kadınımıza da danışmanlık hizmeti
verilmiştir. Toplam 10,684 girişimci kadın sertifika almayı başarmıştır.
- 255 kadın
işyerlerini açmıştır
Böylece projede
hedeflenen rakamların çok üzerinde kadınımıza eğitim ve danışmanlık hizmeti
verilmiştir.
AB’nin Eğitim-Öğretim Politikaları Ve
Mevzuatı Konusunda Esnaf Ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarının Ekspertizinin
Arttırılması Projesi
İş
Destek Programı Projesi III (BSP III-Sme Fıt II)
1998-2003 yılları
arasında gerçekleştirilen İş Destek Programları I ve II aday ülkelerin iş
dünyasının temsilci kuruluşlarını hizmet sağlayıcılar olarak güçlendirmiş ve
onlar ile aday ülkelerde iş yapanlara yardım ederek AB mevzuatından haberdar
olmalarını sağlamıştır. Daha sonra AB tarafından aynı amaçla BSP III-SME Fıt II
Programı çıkarılmıştır. BSP III- Sme Fıt II kapsamında UEAPME tarafından
hazırlanan projeye TESK faydalanıcı kuruluş olarak katılımcı olmuştur. İş
Destek Programının temelindeki anlayış AB mevzuatının, faydalanıcı aday
ülkelerin kendi ulusal idari kuruluşlarına ek olarak iş ve sivil toplum
düzeyinde ekonomik operatörler ve geniş çeşitlilikle kuruluşlar tarafından
uygulanmasıdır.
Bu program iş
dünyasını temsil eden kuruluşların faaliyetlerine ve müktesebatı tanımalarının
yaygınlaştırılmasına yardım eden bir kurum oluşturmasına imkân yaratılmasını
hedeflemektedir. BSP III-Sme Fıt II kapsamındaki söz konusu projede hedef
ülkeler Hırvatistan, Romanya, Bulgaristan ve Türkiye’de ki esnaf, sanatkarlar
ve KOBİ temsilcisi meslek kuruluşları yer almıştır. TESK’e destek olması
amacıyla İtalyan Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu ‘Confartigianato’ lider
kuruluş olarak belirlenmiştir. Confartigianato’ya ortak olan diğer kuruluşlar
ise APCM (Fransa), ECCR (Çek Cumhuriyeti), HWK Karlsruhe (Almanya), HWK Münster
(Almanya) ve CNA (İtalya) dır.
Türkiye’de
Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi
Milli Eğitim
Bakanlığının sosyal taraflar ile işbirliği içinde yürüteceği bu proje 4 Temmuz 2000
tarihinde imzalanmış, Eylül 2002’de uygulanmaya başlanmış, 5 yıl süren bir
projedir. Projenin tarafları Milli Eğitim Bakanlığı, sosyal ortaklar (TESK,
TOBB, TUSİAD, TÜRK-İŞ, HAK-İŞ, DİSK, MEKSA Vakfı...) ve Avrupa Birliğidir.
Türkiye'de Mesleki
Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, mesleki eğitim ve öğretim
(MEÖ) ile özel sektörün talep ettiği nitelikli insan gücü arasındaki
koordinasyonu sağlayarak, aradaki boşluğu kapatmak için köprü kurmaya çalışan
Türk mesleki eğitim sistemi reformlarını desteklemektedir. Böylece ihtiyaçlara
cevap verebilen, temel eğitim, genel orta öğretim ve hatta yüksek öğretim
sistemleri ile bütünlük içerisinde, modern, esnek ve kaliteli bir mesleki
eğitim sistemi oluşmasına katkıda bulundu. Bu durum, MEÖ sistemini daha cazip
bir hale getirip ve 8. Ulusal Kalkınma Planında öngörüldüğü üzere, 2005-2006
eğitim öğretim yılında % 65'lik bir oranda mesleki eğitime katılım ve %35'lik
oranda genel liselere katılım sağladı.
Projenin, iş
piyasasının ihtiyaçlarına cevap verebilen, genel olarak eğitim sistemleri ile
bütünlük içerisinde ve yaşam boyu öğrenim prensiplerine dayalı, modern, esnek
ve kaliteli bir meslekî eğitim sisteminin oluşması sürecine katkı vermesi asıl
amaçtı.
Projeden
çıkan sonuçlar şunlardır:
Meslek Standartları:
Sanayi ve diğer sosyal ortaklarla işbirliği içinde iş piyasasının ihtiyaçlarını
karşılamak üzere tasarlanmış yeni bir meslek standartları ulusal sistemi
oluştu. Bu yeni sistem bütün ekonomik yapıları kapsayacak, ülke ve il çapında
tanımlanmış iş piyasasının şu anki ve gelecekteki öncelikli ihtiyaçlarına
dayalı oldu. Uygun olduğu yerlerde yeni sistem Meslek Standartları Kurumu ve
diğer birimlerin hali hazırda yapmış olduğu çalışmaları göz önünde
bulunduruldu.
Yeterlilik sistemi:
Her seviyede değerlendirme, not verme ve belgelendirme için uygun bir sistemi
olan, kabul edilmiş meslek standartlarına dayalı, yeni bir Ulusal Meslekî
Yeterlilik Sistemi oluşturuldu. Çerçeve, öğrenmenin, her seviyede başarının ve
meslekî, akademik ve özel iş yeri yolları arasında ilerleme için açık yolların
tanındığı ulusal denklik sistemine uygunluğunu garanti etti. Ulusal Meslekî
Yeterlik Sistemini kapsayan özel bir yasal çerçeve onaylandı.
Modüler
Yeterlilik/Sonuca Dayalı Müfredat: Ulusal Mesleki Yeterlik Sisteminde belirtilen
şartlara göre tasarlanmış ve hem başlangıç hem de sürekli mesleki eğitim ve
öğretimi kapsayan Modüler Yeterlilik/Sonuca Dayalı Müfredatın 100-150
okulda/merkezde geliştirilmesi ve pilot uygulaması yapıldı. Yeni müfredat,
öğrenme materyallerini, öğretmenler için destekleyici rehberleri ve okullar
için uygun teknik geliri kapsadı. Yeni müfredat zorunlu eğitimin 8 yıldan 12
yıla çıkarılması uygulamasını göz önünde bulunduruldu.
Kalite Teminatı: Yeni
bir yeterlilik sisteminin her seviyede kabul edilmiş ulusal standartlara dayalı
olarak bütün müfredat alanlarında (okullarda) devamlı bir şekilde uygulanmasını
sağlayacak yeni bir kalite teminatı sistemi oluşturuldu. Kalite mekanizması,
Türk MEÖ sisteminin uluslararası standartlarla aynı paralellikte olmasını
sağlayadı.
Yönetim Sistemleri:
Verilen eğitimin iş piyasasının yerel ihtiyaçlarına daha iyi cevap vermesini
sağlayan meslekî eğitim ve öğretimin yerinden yönetilmesini sağladı. (bölge/il
bazında üç taraflı organizasyonel yapı)
Ülkemizin
sosyo-ekonomik ihtiyaçlarına paralel olarak hazırlanan proje nihai olarak,
Türkiye'deki mesleki eğitim ve öğretimin etkinliğini ve kalitesini artırarak,
Türk girişimcileri arasında rekabeti artırmak ve onları Avrupa Birliği ile
ortak pazara hazırlamayı amaçladı.
Proje faaliyetlerinin
merkezi Ankara’da oldu. Pilot uygulamalar Ankara, İstanbul, İzmir, Antalya,
Trabzon ve Gaziantep’te gerçekleşti. Proje bağlamındaki etkinlikler aynı
zamanda yerel seviyede pilot kurumlar tarafından da yürütüldü. Bu kurumlar
okullar, eğitim merkezleri ve diğer eğitim kuruluşları oldu. Yine bu kurumlar,
pilot uygulama, öğretmen ve yöneticilerin eğitimi, donanım temini ve küçük
projelere katılım olmak üzere reform etkinliklerinden faydalanan kurumlar oldu.
Konfederasyonumuz, söz
konusu projenin tüm faaliyetlerine çeşitli düzeylerde katılım sağladı.
UNICEF
ile Ortak Proje Çalışması
UNICEF yetkililerinin
önerisi ile Konfederasyonumuz ile UNICEF yetkilileri arasında Haziran 1999’da
çalışan çocuklara yönelik bir çalışma yapılmıştır. UNICEF yetkilileri, çalışan
çocuk sorununun önemli bir partneri olan TESK ile bu konuda işbirliği içine
girmeyi istediklerini dile getirmişlerdir. Bu kapsamda yapılan çalışma
doğrultusunda UNICEF ile Milli Eğitim Bakanlığının birlikte yürüttüğü Çocuktan
Çocuğa Eğitim Projesi toplantılarına katılım sağlanmıştır. Çocuktan Çocuğa
Eğitim yönteminin uygulandığı Projenin yürütülmesinde karşılaşılan en önemli
sorunun, çırak öğrencilerin yanlarında çalıştığı işverenlerin çeşitli
nedenlerle eğitim çalışmalarına duyarsız olmaları olduğu belirtilmiştir.
Konfederasyonumuz, teşkilatımız bünyesinde kurulan İDDG’lerin üyelerine yönelik
eğitim çalışmaları yapılabileceğini belirtti.
Mesleki
Eğitimde Sektör Diyaloğu Projesi
Geçmişte Türk-Alman
Teknik İşbirliği çerçevesinde; mesleki eğitim alanında ve mesleki eğitim
öğelerini içeren konularda bir dizi teşvik niteliğinde proje gerçekleştirilmiş
olup, bu çalışmalar sonucunda söz konusu sektörde oldukça önemli deneyimler
edinilmiştir. Buradan yola çıkarak, Türkiye’de yürütülen gelişim faaliyetleri
çerçevesinde; mesleki eğitim alanında gelecekte yürütülebilecek destek
konularının ve imkanların belirlenmesi amaçlanmaktadır.
1997 yılında
Türkiye’de gerçekleşen hükümetler arası görüşmelerde, bu alanda edinilen
kapsamlı ve uzun yıllara dayalı teknik işbirliği deneyimlerinin, gelecekte
yürütülmesi muhtemel faaliyetleri ve destek alanlarını belirlemeye yönelik bir
diyalog sürecinden yararlanılmak üzere analizi ve değerlendirilmesi hususunda
mutabık kalınmıştır.
Söz konusu inceleme
sonuçları, basamaklı bir diyaloga temel oluşturacaktır. Bu diyalogun sonunda,
gelecekte gelişim alanında yürütülebilecek işbirliği konu ve alanlarına ilişkin
yeni fikirlerin oluşması istenmektedir. Proje çerçevesinde, projenin amacına
yönelik raporlar hazırlanmış ve bastırılmıştır. Proje 2000 yılı Aralık ayında
sona ermiştir.
Çalışma
Hayatı ve Genişleme Projesi
24-25 Kasım 2001
tarihlerinde İsveç’te düzenlenen Çalışma Hayatı ve Avrupa Birliğinin
Genişlemesi konulu toplantıda; 13 aday ülkenin özel ihtiyaçları doğrultusunda
finansmanı İsveç Hükümeti tarafından karşılanmak üzere çalışma toplantıları
yapıldı. Toplantılar sonucunda çalışma hayatına taraf olan kuruluşlar arasında
sosyal diyaloğu geliştirmeye ve istihdam yaratmaya yönelik projeler üretilmesi
kararlaştırılmıştır. Bu kapsamda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
koordinatörlüğünde, finansmanı İsveç Hükümeti tarafından karşılanmak üzere
sosyal tarafların katılım ile iki proje hazırlanması gündeme geldi.
Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı tarafından konu ile ilgili bir dizi toplantı düzenlenmiş ve
bu toplantılarda iki proje üzerinde fikir birliğine varılmıştır. Bu projelerden
ilki; il düzeyinde kurulan il istihdam kurullarının analiz ve raporlama
konusunda eğitimi, bunun sonucunda bu kurullardan düzenli raporlar alınmasının
sağlanmasını öngörmektedir. Diğer proje ise küçük işletmelerin danışmanlık
ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak bir pilot uygulama içermektedir.
Ancak proje bütçesinin
kısıtlı olması nedeniyle ve finansmanı sağlayacak İsveç Hükümetinin isteğiyle
istihdam konulu proje seçilmiştir. Proje faaliyetleri sona ermiştir.
OSTİM
Projesi
1997 yılında Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, MEKSA Vakfı ve
Konfederasyonumuz tarafından OSTİM Sanayi Sitesinde birlikte bir proje
yürütülmesi konusunda bir çalışma yapıldı. Hazırlanan ve Ekim 1998’de Bakanlık
ile ILO/IPEC arasında imzalanan projeye ILO/IPEC tarafından maddi destek verdi.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yürütülen proje ile, pilot
bölge seçilen OSTİM Sanayi Sitesinde Ankara Oto Sanatkarları Odasına bağlı
oto-motor, oto-boya, oto-kaporta gibi meslek dallarında iştigal eden
işyerlerinin bir kısmını kapsamak üzere; bu işyerlerinin sahipleri ile
işyerlerinde çalışan ustalar, çıraklar ve çırakların ailelerine yönelik çalışan
çocuklar konusunda bir duyarlılaştırma eğitimi çalışmaları yapıldı.
Çocuk
İşçiliğinin Sona Erdirilmesi İçin Zamana Bağlı Ulusal Eylem Programı Projesi
Çocuk
İşgücünün En Kötü Biçimlerinin İzmir’de Seçilen Sınai Meslek Dallarında Sona
Erdirilmesi Projesi
2000 yılının Ocak
ayında hazırlık çalışmaları başlatılan proje, 1 Eylül 2000 tarihinde
imzalanarak uygulamaya konuldu. Projede özet olarak; pilot uygulama ili olarak
seçilen İzmir’de, ayakkabıcılık, oto tamir ve bakımı ve konfeksiyon meslek
dallarında çalışan, 15 yaş altındaki 750 çocuğun eğitim desteği verilerek
ilköğretime yönlendirilmesi, 15 yaş üstündeki 750 çocuğun mesleki eğitime
yönlendirilmesi, bu çocukların ailelerinin çocuk işçiliği konusunda bilinçlendirilmesi
ve işsiz ebeveynlerin eğitilerek iş kurmalarının sağlanması asıl amaçtı.
Mesleki
Eğitim Konusunda Kurumsal Kapasitenin Güçlendirilmesi Projesi
KOSGEB-AB
MEDA Ayakkabıcılık Eğitim Enstitüsü Projesi
PROJENİN SONUCU :
Ayakkabı sektöründe çalışanların nitelik ve ustalık becerilerini artırmak
amacıyla mesleki, teknik eğitim ve yönetim eğitiminin verileceği biri Ankara‘da
diğeri İstanbul’da olmak üzere 2 adet eğitim merkezi ile İstanbul’da 1 adet
Kalite Kontrol Laboratuarı kuruldu. Sadece sektör çalışanları değil, sektördeki
çalışanlara eğitim verecek eğiticilerin eğitilmesi ve eğitimcilerin eğitimi
uluslararası eğitimciler tarafından gerçekleştirilecekti.
PROJENİN KAPSAMI:
Ankara’da eğitim merkezi, İstanbul’da eğitim enstitüsü ve kalite kontrol
laboratuarının kuruldu.
KATILIMCILAR: Projenin
uygulayıcı kuruluşu KOSGEB’dir. TESK (Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar
Konfederasyonu ) ve TUAF (Türkiye Umum Ayakkabıcılar Federasyonu ) projede katılımcı
olarak yer aldı.
Ayakkabıcılık Eğitim
Enstitüsü Projesi Koordinasyon Komitesi; KOSGEB, Hazine Müsteşarlığı, AB
Komisyonu Türkiye Temsilciliği, TESK, TUAF, LDK Konsorsiyum temsilcileri ile
Türkiye ve AB Proje Eş müdürlerinden oluştu. Aynı zamanda; Koordinasyon
Komitesinde, Milli Eğitim Bakanlığı, TASEV, TASD (Türkiye Ayakkabı Sanayicileri
Derneği) ve AYSAD (Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği) gözlemci olarak bulundu.
PROJENİN SÜRESİ: 4
yıl
HEDEF KİTLENİN
EĞİTİMİ: Proje kapsamında eğitilecek hedef kitle Başlangıç Raporunda 6 grup
olarak tanımlanmıştır. Bu gruplar ;
15-16 yaşlarında ilk
öğretimden mezun olmuş genç ayakkabıcılar,
18-19 yaşlarında
liseden mezun olmuş ancak üniversiteye girememiş tam zamanlı mesleki eğitime
ihtiyacı olan kişiler, eğitim sonrası teknisyen ya da genç yönetici olarak
çalışabilecek kişiler,
21-22 yaşlarında
üniversiteden mezun ve kariyer seçiminde başarısız olmuş ayakkabı sektörü ile
ilgili yoğun bir teknik bilgi verilebilecek grup, bu grup sektörde daha kıdemli
bir yönetim tecrübesine sahip olmuş olacak,
Başka sektörde
çalışırken işten çıkarılmış yeniden ayakkabı ile ilgili eğitilecek yetişkin
kişiler,
Spesifik konularda
düzenlenecek kurslar ( CAD CAM, malzeme, laboratuar testleri ve bakım vs.),
Küçük ve Orta Ölçekli
ayakkabı sektörü ile direk ve dolaylı olarak çalışan işçiler ve yöneticilerdir.
EUMEDIS
Projesi
Avrupa-Akdeniz
ülkelerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım düzeyleri arasındaki
farklılığı azaltmayı amaçlayan, eğitimde uygulanan bilgi ve iletişim
teknolojileri, elektronik ticaret ve ekonomik işbirliği, sağlık ağları,
kültürel miras ve turizmde multimedya, sanayi ve yenilikçilikte uygulanan bilgi
ve iletişim teknolojileri konularını içeren Avrupa-Akdeniz Bilgi Toplumu
(EUMEDIS) Programı’na, TESK, Fransa Esnaf ve Sanatkarlar Daimi Meclisi APCM’nin
liderliğinde, Almanya, Belçika, İtalya Cezayir, Mısır, İsrail, Ürdün, Lübnan,
Malta, Filistin, Suriye ve Tunus esnaf-sanatkar ve KOBİ meslek örgütlerinin
katıldığı bir konsorsiyum dahilinde “Esnaf-Sanatkar ve KOBİ’lerde Yönetim ve
Kalite İçin Avrupa-Akdeniz Hareketi” oluşturulması konusunda bir proje teklifinde
bulunuldu.
Proje; işletmelerin
kalite anlayışına yeni bir boyut kazandırmak üzere Fransa’da uygulanan Qualite
A’nın adapte edilmesini de kapsamaktaydı.
QualiteA Fransız Esnaf
ve Sanatkarlar Daimi Meclisi tarafından Fransa’da değişik sektörlerden seçilen
işletmelere uygulanmış, gerek ciro gerekse üretim açısından işletmelerin büyük
aşama kaydettiği gözlendi.
Avrupa-Akdeniz
esnaf-sanatkarları ve KOBİ’leri için sürekli, otonom ve üretken bir kalite
hareketi yaratma temelindeki proje teklifinin temel hedefleri
bulunmaktadır:
Bu hedefler;
- Çok küçük
işletmelerin bütün performanslarının ilerletilmesi, faaliyet pazarındaki
rekabet edebilirliklerinin artırılması,
- Şirket oyuncularının
dışa açılmasını ve yaygınlaştırılmasını desteklemek,
Oyuncuların ve
şirketin yeni jenerasyonunun ihtiyaçları adapte edilirken, bilgi
aktarımının
sürdürebilirliğinin sağlanması,
- Çalışma gücünü
artıran kadın ve erkeklerin mesleki niteliklerinin güçlendirilmesi,
Çok küçük ve küçük
işletmelerin tanıtımının ortaklaşa geliştirilmesi.
QualiteA şirketlerin
aradığı çözümler için ilgili fırsatlar ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bunlar
arasında;
-Şirketin pozisyonunda
teknolojik, ekonomik ve coğrafik pazar şartlarının bilgisi,
-Müşteri
ihtiyaçlarının öğrenilmesi, mal alacak müşteriden alınan mal siparişine
ulaşılması, şirketin gelecek işleminin sağlanması,
-Müşteri
siparişlerinin bulundurulması ve transferi,
-Mal sağlayıcılarla
yapılan mal siparişinde sağlayıcıları seçmeye ve bilgi sahibi olmaya muktedir
olmak,
-Şirketin temel girdi
ve çıktı akışının kontrolü,
-Müşteri
memnuniyetinin ölçümü, şirket imajının güçlendirilmesi ve gelecek için bir
vizyon oluşturulması,
-Performans
indikatörleri kullanılarak, şirketin hedeflere ulaşma performansının ölçülmesi
sayılabilir.
Bu pilot proje,
EUMEDIS çalışması çerçevesinde bilgi toplumu için Avrupa Komisyonunun büyük bir
girişimidir. Ekonomik gelişmenin bütün gerekliliklerini entegre etmesi
beklenmektedir. 2010 yılında Avrupa-Akdeniz serbest ticaret alanının
açılmasıyla gümrük vergileri gibi ekonomik engeller, performans, standartlar ve
kaliteye dayalı diğer göstergelerle değişeceğinden, Avrupa-Akdeniz alanında
sanatkar işletmeleri ve küçük işletmelerin hizmetinde çalışan meslek
kuruluşlarının, bugünden itibaren üyelerini bu önemli değişikliğe dereceli
olarak hazırlaması gerekli olmaktadır.
Global bir kalite
anlayışı ve uygulamasını hedefleyen bu proje, lider kuruluş olan APCM
tarafından Aralık 2002’de düzenlenen “Kalite ve Yönetim için Birinci
Avrupa-Akdeniz Forumu” uygulanmış bulunmaktadır. APCM özellikle küçük işletme
ve sanatkar işletmelerine ait yönetim ve kalite metotlarının geliştirilmesine
yönelik tecrübesiyle tanındığından dolayı proje ortaklarını, Avrupa
Komisyonunun desteğiyle ortak bir kalite ve yönetim yaklaşımına yönlendirmeyi
ve ülke uygulamalarını geliştirmiştir. Özellikle bu alanda AB üye ülkeleri
esnaf-sanatkar ve KOBİ meslek örgütlerinin geliştirdiği ve üyelerine rekabet
gücü kazandıran uygulama ve yöntemler hakkında ülkemiz esnaf ve sanatkar
kesiminin haberdar olması ve bu alandaki ileri uygulamaları kendi bünyesine
adapte etmesi yararlı olmuştur.
Avrupa ve Akdeniz
KOBİ’lerinin kalite süresince adaptasyonunun belirlenmesi için ortaklar Fransız
Esnaf ve Sanatkar Birliklerinin yapmış oldukları deneyleri baz almışlardır.
Proje kapsamında, bu deneyler tartışılmış, analiz edilmiş ve ortak ülkelerin
işletmelerine uygulanmıştır. KOBİ’lerin kuruluşu eyleme döken organizasyonlar
tarafından sunucu organizasyonların desteğiyle gerçekleşmiştir. İş yeri eğitimi
sunucu organizasyonlar tarafından kontrol edilmiştir. Yapılan çalışmalar
projenin web sayfası aracılığı ile bütün ortaklara iletilmiştir.
İŞ
DESTEK PROGRAMI PROJESİ III
Türkiye Esnaf ve
Sanatkarlar Konfederasyonu dünyadaki ve Avrupa’daki esnaf ve sanatkarlara yönelik
gelişmeleri takip etmekte, esnaf ve sanatkarların uluslararası ilişkilerinin
geliştirilmesine büyük önem vermektedir. Bu bağlamda, uluslararası temaslarda
bulunmakta ve çeşitli kurumlarla yakın işbirliği içerisinde çalışmalar
yapmıştır.
TESK, merkezi Brüksel’de
bulunan Avrupa Sanatkarlar ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler Birliği’nin
(UEAPME) de üyesidir. UEAPME, İş Destek Projesi III(BSP III)’ ün
yürütülmesinden sorumlu olan kuruluştur.
1998-2003 yılları
arasında gerçekleştirilmiş olan İş Destek Programları I ve II, İş Dünyasının
temsilci kuruluşlarını, hizmet sağlayıcılar olarak güçlendirmiştir Temsilci
kuruluşlar ile aday ülkelerde faaliyette bulunanlara yardım ederek,
onların AB mevzuatından haberdar olmalarını sağlamıştır. TESK, BSP III e faydalanıcı
kuruluş olarak katılımcı olmuştur.
Programın amacı;
özellikle üye kuruluşların kurumsal kapasitelerinin arttırılması, müktesebat
uyumu sırasında karşılaşılan sorunların giderilmesi ve iş hayatındaki işbirliği
faaliyetlerinin geliştirilmesi, sektörel analizler ve üyelere sunulan
hizmetlerin iyileştirilmesidir. Program faydalanıcılara için AB müktesebatına
dair bilgi ve uygulamaların yaygınlaştırılması için imkan sunmaktır.
Projenin hedef
ülkeleri Hırvatistan, Romanya, Bulgaristan ve Türkiye’dir. TESK’in projedeki
destek kuruluşu, İtalyan Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu ‘Confartigianato’
olmuştur. Projede Confartigianato’ya ortak olan diğer kuruluşlar ise APCM
(Fransa), ECCR (Çek Cumhuriyeti), HWK Karlsruhe (Almanya), HWK Münster
(Almanya) ve CNA (İtalya) dır.
Standardizasyon ve
Belgelendirme, Enerji Politikaları, Çevrenin Korunması, Gıda Kalitesi, Ürün
Güvenliği ve Metodolojisi, İşyeri Sağlığı ve Güvenliği, Kalite Yönetimi
konularında ortak kuruluşlarımızın eğiticileri tarafından, Konfederasyonumuz
personelinden oluşan 14 kişilik eğitici ekibine Brüksel’de eğitim verilmiştir.
Eğitim materyalleri, eğitim verilecek 7 konu için AB’li partner kuruluşlarca
ayrı ayrı hazırlanmış, materyaller konularına göre ilgili AB mevzuatını,
KOBİ’lerle olan ilişkiler ve sonuçlarını, uygulama stratejilerini ve pratik
uygulamaları kapsamıştır. Daha sonra bu eğitim materyalleri ile Türkiye’deki
mevcut durum karşılaştırılarak doküman haline getirilmiş, kitap ve CD-Rom
hazırlanmıştır. Proje kapsamında İstanbul ve Ankara’ da AB mevzuatını
yaygınlaştırma seminerleri düzenlenmiş ve eğitim materyalleri bu seminerlerde
katılımcılara dağıtılmıştır.
Yukarıda belirtilen
konuların yarısıra aşağıdaki konularda yabancı uzmanlar ve Türk uzmanların
katıldığı kurumsal kapasite geliştirme seminerleri düzenlenmiştir.
·
AB seviyesinde ve ulusal lobi
·
AB veritabanı ve bilgiye erişim
·
Mesleki eğitim-ikili sistemin yürütülmesi
·
Sosyal ve sektörel diyalog alanında tecrübelerin paylaşılması
·
Standardizasyon ve sertifikasyon
·
AB fonlarına erişim
·
İş organizasyonu ve yönetimi
·
Uluslararası proje yönetimi
Projenin kapanış
toplantısı“Avrupa Birliği ve Türkiye’de Sosyal Diyalog Uygulamaları” konusunda
yapılmış ve toplantıya, Proje Koordinatör Kuruluşu Avrupa Küçük ve Orta Ölçekli
İşletmeler Birliği(UEAPME) Genel Sekreteri Andrea Benassi, hükümet
temsilcileri, sendika temsilcileri ve çeşitli kurumlardan temsilciler
katılmıştır.
Girişimcilik
Ruhunun Geliştirilmesi Projesi
Merkezi Italya’nın
Toscana kentinde bulunan CEDİT (Centro Diffisuore Imprenditoriate) adlı kuruluş
tarafından AB Eğitim ve Gençlik-Hayat Boyu Öğrenme Programı Grundtvig
kapsamında hazırlanan “Girişimcilik Ruhunun Geliştirilmesi” konulu projeye
Konfederasyonumuz da ortak olarak davet edilmiştir. Uluslararası ortaklarla
kurulan işbirliklerinin teşkilatımız, esnaf ve sanatkârlarımız için olumlu
sonuçlar doğuracağına olan inancımızla söz konusu davet Konfederasyonumuzca
kabul edilmiştir.
EUCONS
Projesi
Tüm ortaklar mevcut
durumu araştırma ve "Hedef Grup için İhtiyaçları Değerlendirme
Raporu" hazırlayacaktır. İki farklı hedef gruplarınca anket yürütülecek ve
yerel ortaklar sadece meslek profili ve standartları ihtiyaçları için
hazırlanacaktır. Yerel ortak olarak, TESK de ihtiyaçlar, ikinci adım olarak AB
Proje Danışmanları veya AB Proje Uzmanları için meslek profili ve standartları
oluşturacaktır. Bu iş paketinin oluşumu sırasında, TESK proje süresinin
başladıktan sonra bütün ortaklar tarafından yapılmış olan yaygınlaştırma
faaliyetleri hakkında bir yaygınlaştırma raporu hazırlayacaktır.