• E-Posta
  • Yazdır

Palandöken, `Turist Sayısını Artırdık Ama Yabancı Turistin Harcamaları Düştü`


          Ülkemize gelen turist sayısının her geçen yıl arttığına dikkat çeken TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, ` Son on yılda ülkemize gelen turist sayısı 20 milyon arttı. Ama ortalama harcaması düştü. Artık her şey dahil sisteminden vazgeçerek, turizmimizi çeşitlendirmeliyiz. Gelen turistin daha çok alış veriş yapabileceği, aynı zamanda bölge ekonomisine katkı olması için yöreyi tanıtıcı, kültürel özelliklerini yansıtan kapalı çarşılar kurularak, turistlerin otelden çıkması sağlanmalı` dedi.

            `10 YILDA 20 MİLYON ARTIŞ`

            Turist olarak ülkemize gelen ziyaretçi sayısının 2003 yılında 16 milyon 300 bin kişiden 2012 yılında 36 milyon 776 bine ulaştığını ifade eden Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `Turizm alanında büyük bir başarı göstererek ziyaretçi sayısını 10 yılda 20 milyon kişi artırdık. Gelirlerimiz 29 milyar 400 milyon dolara çıktı. Ama 10 yıl içinde turist başına ortalama harcamalar 850 dolardan 798 dolara geriledi. 2013 yılında 1. çeyrekte 4,9 milyar, 2. çeyrekte ise geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 22.8 artışla 8.68 milyar dolar oldu. Detaylarına baktığımızda yabancıların ortalama harcaması 766 dolar; yurtdışında ikamet eden vatandaşların ortalama harcaması ise 1,335 dolar olmuş. Yani yabancı turistin kişi başı harcaması düşmektedir` diye konuştu.

            `KÜLTÜREL ÇARŞILAR KURULMALI`

            Anadolu coğrafyasında kültürel çeşitliliğin, yöresel farklılıkların yurtdışından gelen misafirlerimize sunulabilmesi için otellerden çıkması gerektiğini vurgulayan Palandöken, `Turizm sektöründeki yüksek rekabetin yanında her şey dahil sistemi hem otel işletmecisinin karlılığını düşürdüğü gibi hem de bölge esnafına bir faydası olmadı. Bölge ekonomisine katkı sağlayacak şekilde yerel yönetimlerin destekleriyle özümüzü yansıtan sistem kurulmalı. Turistlerin otelden çıkarılarak bölgeyi tanımasına, alış veriş yapmasına fırsat tanınmalı. Bunun için Ankara Samanpazarı, İstanbul Kapalı Çarşı, İzmir`in Kemeraltı Çarşısı, Edirne`nin Bedesten ve Arasta Çarşılar gibi yörenin kültürünü yansıtan, o yöreye ait eşyaların, simgelerin tanıtıldığı, satışının yapıldığı çarşıların sayısının artırılması gerekmektedir` dedi.

-`TÜRKİYE`NİN POTANSİYELİ DOĞRU YANSITILMIYOR`

 Palandöken, sadece deniz, kum, güneş tatil anlayışının Türkiye`nin potansiyelini doğru yansıtmadığını söyleyerek, `Mutlaka kongre, dağ, kış ve inanç turizmi gibi değişik alanlarda yatırım yaparak, turizm çeşitliliğimizi artırmamız gerekiyor. Marka şehirler yaratarak kongre turizmini geliştirip farklılığımızı dünyaya anlatmamız lazım. Bu çabalar turizm gelirlerimizin artmasına ve bölgesel kalkınmaya sayısız faydası olacaktır. Dünyanın gözdesi havayollarımızla 2 saat içinde ulaşılabilen ülkemizin, yurtiçi ulaşımındaki hızlı tren gibi teknolojik gelişmeleri de kullanarak turizm gelirlerimizi artırabilmeliyiz` dedi.