• E-Posta
  • Yazdır

PALANDÖKEN, “E-TİCARET KOMİSYON ORANLARI ESNAFI ZORLUYOR”


ANKARA- E-ticaret sitelerinden satış yapan esnafın aldığı hizmete göre değişkenlik gösteren komisyon oranları için taban ve tavan belirlenmesi gerektiğini dile getiren TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Günümüzde adeta vazgeçilmez bir hal alan internet alışverişlerinde müşteri portföyü genişleyen esnafın ulaştığı kitle artsa da e-ticaretteki komisyonlar, sitelerin yaptığı reklamların bedelinin esnafa yansıtılması gibi durumlar esnafın belini büküyor. Alınan hizmete göre farklılık gösteren, yüzde 45’i bulan komisyon oranlarına taban ve tavan uygulaması getirilmeli. Çünkü yüksek komisyon oranları, esnafa külfet olurken satış fiyatlarını en az yüzde 20 oranında etkileyerek vatandaşa pahalılık olarak yansıyor. Öte yandan sitelerin yaptığı reklamların bedeli esnafa kesilmemeli. E-ticaret yapan esnafımız haftada bir defa indirim yapmaya zorlanmamalı” dedi.

-“BAZI E-TİCARET SİTELERİ ESNAFIN SATIŞINDAN DAHA ÇOK KÂR EDİYOR”

Bazı e-ticaret firmalarındaki astronomik komisyon oranlarının esnafa, vatandaşa ve ülke ekonomisine zarar verdiğini söyleyen Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Sabah dükkanını erkenden açan, sabırla siftah bekleyen esnafımız artık e-ticarette de boy göstermeye başladı. Fakat esnaf ve sanatkarımızın bu atılımına karşılık, internet üzerinden yaptıkları satışlarda kendi kazançlarından daha fazlasını komisyon oranlarına vermeleri adil değil. Yüzde 5 ile 45’leri bulan, kurye bedeli ve reklamlar gibi hizmete göre değişkenlik gösteren komisyonları oranları, ürün fiyatlarını artırarak enflasyonu tetikliyor. Komisyon oranı ne kadar artarsa ürünün satış maliyeti de aynı oranda artmak zorunda kalıyor. Biz esnaf ve sanatkârlar olarak bu hizmeti almak istiyoruz fakat altından kalkamadığımız komisyon oranları ile bazen zararına satış yapmak mecburiyetinde kalabiliyoruz. Hem esnafımızın satışının düşmesine sebep olan hem de vatandaşın daha fazla maliyetle ürün almasına yol açan bu durumun önüne geçmek için komisyon oranlarına mutlaka taban ve tavan uygulaması getirilmeli. Esnafımızın bu alana yöneliminin önü açılmalı” dedi. 

-“E-TİCARET ESNAF İÇİN DAHA CAZİP HALE GETİRİLMELİ”

E-ticaret yapan esnafın giderinin çok fazla olduğuna dikkat çeken Palandöken, “Örnek vermek gerekirse 100 liralık bir ürünü internette satışa koyan esnafımız platforma ortalama yüzde 20 civarında bir komisyon ödüyor. Bunun yanında yüzde 35’leri bulan gelir vergisi, dükkân ve çalışan giderleri, e-ticaret sitelerinin kuryelerine ödenen ekstra ücret, KDV derken esnafın sattığı üründen cebine 5’te 1’i kadar kâr bile kalmıyor. Günümüzde ticaretin internet ortamına kaydığı herkesçe aşikâr fakat esnafın burada satışlarını artırması için daha cazip hale getirilmesi gerekiyor. Bu siteler kampanya reklamları yapıyor ancak onun bedelini dahi esnafa kesiyor. E-ticaret firmaları esnafımız için elini taşın altına koyarak bu yükü hafifletmeli” şeklinde konuştu.